Vil du høre en historie?

Historier har altid fyldt meget i mit liv. Lige fra dengang jeg som lille fik læst højt af Peter Plys, Pippi Langstømpe og Mumitroldene (som stadig er blandt mine favoritter!) til nogle intense år med teater, og forskelligartede jobs som bl.a. bartender, telefonsælger og psykoterapeut – der alle på én eller anden måde havde historiefortælling som omdrejningspunkt. Jeg har desuden skrevet to bøger, og i fire år var jeg fast freelancejournalist på Magasinet Psykologi.

I 2009 kom begrebet ”Storytelling”, i forbindelse med et kursus, ind i mit liv på en ny måde. Det vendte op og ned på min forståelse af, hvad historier er og hvad de kan. Jeg så min egen livshistorie i et helt nyt lys. Og jeg begyndte også at forstå, at historier er i ALT fra vores parforhold til salg af vaskepulver, fra politik og børneopdragelse til vores identitet som mennesker, hvordan vi taler, spiser, bor, går klædt …

Historier skaber orden

Historier er simpelthen den orden vores hjerne bruger til at forstå og holde styr på verden. Der er for mange komplekse faktorer til at vi kan starte forfra hver gang, så vi ordner og rangerer (helt ubevidst) vores oplevelser ud fra præfabrikerede skabeloner, som vi så gør til vores egne.

“Hvis vi vil ændre verden, må vi starte med de historier vi fortæller om den.” – Sannie Teresa Burén

Samtidigt er historier også dét der binder os sammen som mennesker og gør os i stand til at forstå hinanden og være empatiske – og er dermed også et kraftfuldt værktøj til både at forstå og skabe forandring i verden.

For mig er der nærmest gået sport i at prøve at fatte de grundlæggende byggesten i måden vi forstår verden på, såsom metaforer, arketyper og arketypiske hændelsesforløb (det der i film og litteratur ofte kaldes ”plot”).

Storytelling med arketyperne

Især arketyperne, der er fundamentet for de delpersonligheder vi alle har i os, har optaget mig meget. På baggrund af mine undersøgelser har jeg udviklet en arketypetest der viser hvilke af de 12 almindeligste arketyper der er mest fremtrædende i den enkeltes personlighed. Du kan tage testen helt gratis lige her.

Når du kender dine arketyper bliver det både lettere at forstå dig selv og at kommunikere hvem du er til omverdenen. Det sidste kan især være vigtigt, hvis du driver en lille selvstændig virksomhed og gerne vil trænge tydeligt igennem de enorme mængder af information, vi hver dag bombarderes med. Noget af det bedste du kan gøre er at arbejde med din storytelling.

Men udover at være optaget af at forstå historiernes væsen, kan jeg også bare godt lide at fortælle – eller høre – en god historie!

Her på min hjemmeside finder du en lang række tilbud, der trods mange forskellige udtryksformer, alle sammen udspringer af netop dét: Lysten til at fortælle. Og lysten til at lytte.

 

  Tell me more!